Bunkestarr

Carex elata All.

Vetenskapliga synonym: C. hudsonii A. Benn., C. stricta Gooden.

Bunkestorr Stiv Star Piukkasara Tufted-sedge Steife Segge

Bunkestarr Beskrivning. Bunkestarr är en hårt tuvad starr med ofta halvmeterbreda tuvor. Stråna är styva, vasskantade och kan bli över en meter höga, de basala bladslidorna är gulgrå. Bladen är grågröna. Arten har skilda han- och honax, med vanligen ett eller två hanax och två eller tre långa honax. Det nedre honaxets stödblad är kortare än axsamlingen. Axfjällen är svarta med ljus mittnerv. Fruktgömmena är grågröna och har tydliga nerver. Honblommorna har två märken och plattad nöt.
Bunkestarr liknar till storleken vasstarr (C. acuta), men den senare bildar inte tuvor och har ett stödblad vid nedre Bunkestarr honaxet som är längre än axsamlingen. Till växtsättet liknar bunkestarr tuvstarr (C. cespitosa), som dock skiljer sig genom mindre storlek, spädare växtsätt, kortare honax och glänsande rödbruna basala bladslidor.

Utbredning. Bunkestarr har en sydlig utbredning och förekommer tämligen allmänt från Skåne till Hälsingland, men är ovanligare i delar av småländska inlandet. Den växer främst i näringsrika sjöar och kärr. Första fynduppgift är från Uppland och publicerades 1803 (Nordstedt 1920).

Etymologi. Artnamnet elata betyder hög eller reslig och syftar på storleken.

Familj: Cyperaceae