Glaux maritima L.

Strandkryp Sandkryb Merirannikki, Rannikki Sandlæðingur Sea-milkwort Milchkraut

Strandkrypa

Beskrivning. Strandkrypan är en lågväxt, kal och köttig ört som bildar bestånd genom att skjuta skott från en krypande underjordisk jordstam. Skotten blir en till två decimeter höga och är upprätta eller nedliggande. De nedre bladen är oftast motsatta medan de övre vanligen sitter strödda. Bladen är små och smalt äggrunda, de är oskaftade eller kort skaftade. Strandkrypa blommar i juni-juli med små rosa blommor som sitter enstaka i bladvecken. Blomman saknar krona men har ett rosa kronlikt foder. Frukten är en rund kapsel.
Strandkrypa kan knappast förväxlas med andra arter.

Strandkrypa

Utbredning. Strandkrypa är allmän längs kusterna, men förekommer även sällsynt vid vissa större insjöar. Den är en av havsstrandängarnas karaktärsväxter och växer ofta tillsammans med arter som havssälting (Triglochin maritimum), gulkämpar (Plantago maritima) och salttåg (Juncus gerardii). Första fynduppgift publicerades på 1600-talet (Nordstedt 1920).

Strandkrypa

Användning. Enligt Retzius (1806) kan färsk strandkrypa användas till sallat, soppor och stuvningar.

Etymologi. Artnamnet maritima kommer av latinets mare (hav) och betyder 'växande vid havet'.

Familj: Primulaceae
Släkte: Glaux

Blomningstid

"Wäxer wid alla Hafsstränder fast ej ömnigt. Ätes af Kreaturen, i synnerhet gärna af Koen. Kan ock färsk brukas såsom grön sallat, och äfwen läggas på Soppor, och stufwas där man har förråd deraf."

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)