Rockentrav

Arabis glabra (L.) Bernh.

Vetenskapliga synonym: Turritis glabra L.
Svenska synonym: tornört

Tårnurt Tårnurt Pölkkyruoho Tower Mustard Turmkraut

Rockentrav Beskrivning. Rockentrav är en tvåårig ört med kal, styvt upprätt stjälk som kan bli över en meter hög. Stjälken har tätt sittande, pilformade, stjälkomfattande blad med helbräddad kant, rosettbladen är hela eller grovtandade och håriga. Hela växten är blågrön och överdragen med ett vaxlikt skikt. Rockentrav blommar i juni-juli med gulvita blommor som sitter i en liten toppställd kvast. Blommorna är ofta något hängande och kronbladen är ganska smala. Fruktskidorna är långsmala, sitter tätt tryckta mot stjälken och har frön i två rader i varje rum.
Rockentrav, blommor Rockentrav liknar ingen annan svensk växt, dess reslighet i kombination med de stjälkomfattande, blågröna, kala bladen och de upprätta, mot stjälken tilltryckta, skidorna är mycket karaktäristiska för arten.

Unga plantor av rockentrav

Utbredning. Rockentrav förekommer i nästan hela landet, men är sällsynt längst i norr. Den växer på torra sandiga eller grusiga ställen, i skogsbryn, vägkanter och torrbackar. Rockentrav, blommor Första fynduppgift publicerades i Rudbecks Catalogus plantarum år 1658 (Nordstedt 1920).

Etymologi. Artnamnet glabra kommer av latinets glaber (kal) och syftar på att arten, till skillnad från de andra arterna i släktet travar (Arabis), är nästan fullständigt kal.

Familj: Brassicaceae
Släkte: Arabis

"Tornörten gör sig lätt bemärkt genom sin nästan grågröna färg, sin styfva, höga stjelk och de till densamma närmade bladen och skidorna, hvilket allt ger växten ett temligen eget utseende; de bleka, hvitgula blommorna synas mindre."

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria I av C. F. Nyman (1867)